نسخه چاپي 

از سوی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و شورای عالی استانها ارائه شد:

پیشنهادات اصلاحی لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس

پیشنهادات اصلاحی موارد مرتبط با شهرداری ها در لایحه مالیات برارزش افزوده از سوی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و شورای عالی استانها به کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کلانشهرها ، این اصلاحات طی مکاتبه ای از سوی پیروز حناچی رئیس مجمع شهرداران و شهردار تهران و مرتضی الویری رییس شورای عالی استانها به رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شد تا در جلسات این هفته کمیسیون مطرح و به تصویب برسد.

کمال مرادی دبیر کل مجمع شهرداران در تشریح پیشنهادات،  اصلاح بند " ب" ماده 43 این قانون مربوط به عوارض سالیانه خودروها را از جمله موارد مطرح شده عنوان کرد و اظهار داشت : با توجه به اینکه عوارض سالانه خودروها همواره توسط شهرداری محل بعنوان یکی از منابع درآمدی پایدار وصول و طبق بودجه سالانه شهرداری جهت بهبود عبور و مرور شهری هزینه شده است پیشنهاد شد بند مربوط به این موضوع در ماده قانونی اصلاح و منافع شهرداریها در آن در نظر گرفته شود.

 دبیر کل مجمع شهرداران اصلاح و ابقای بند " الف" ماده 47 این قانون را از دیگر موارد مورد درخواست شهرداری ها عنوان کرد و افزود: در جلسه کمیسیون اقتصادی مقرر شده است حکم مربوط به عوارض بلیط حمل و نقل برون شهری  که در حال حاضر نیز توسط شهرداریهای دارای پایانه و فروشگاه وصول می شود ، ابقا شود.

مرادی اصلاح بند " ب" ماده 39 را از دیگر پیشنهادات این مجمع برشمرد و افزود: علی رغم آنکه ادعا می شود منابع حاصل از اجرای این لایحه به نسبت(50 %) سهم دولت و(50 %) سهم شهرداریها و دهیاریها تعیین شده است ولی در بخشهای دیگر از همین لایحه بلافاصله بخشی از عوارض شهرداریها و دهیاریها به برخی از دستگاه ها، سازمانها و شرکت های دولتی پرداخت می شود .

وی در ادامه با بیان اینکه در این صورت بخش قابل توجهی از منابع اضافه شده در این لایحه به سهم شهرداریها و دهیاریها عملا از سهم آنها خارج و در فرآیندی خارج از کنترل دیوان محاسبات و بودجه کشور، به شرکت ها و سازمانها و دستگاه های دولتی پرداخت می شود افزود: در این راستا مجمع شهرداران پیشنهاد داده است بجز مواردی که در قانون برنامه ششم توسعه ذکر گردیده ، مابقی سهم دهی به دستگاه ها حذف گردند و یا حداقل در صورت تصمیم به ابقاء ، سهم دهی به این مراکز مانند بخش درآمدی ، بین مالیات دولت و عوارض شهرداریها بصورت مساوی تقسیم شود.

 

وی از دیگر دغدغه های شهرداران کلانشهرها به  ماده (9) لایحه اشاره کرد و افزود: معافیت های مالیاتی کالاها و خدمات چندین برابر ماده (12) قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است و طبق بند (خ) ماده (1) لایحه، کلیه معافیتهای مالیاتی به عوارض سهم شهرداریها و دهیاریها تسری داده شده است و این در حالیکه است طبق قوانین زیر  معافیت مالیاتی ممنوع و صرفا در مواردی محدود محاسبه مالیات با نرخ صفر جایگزین آن می شود.

 

مرادی خاطر نشان کرد : در این راستا پیشنهاد می شود ماده (9) با قانون برنامه پنجساله ششم و قانون احکام دائمی و سیاست های کلی نظام منطبق و اصلاح گردیده و یا در صورت وجوب گسترش دامنه معافیت ها حداقل اجزاء مربوط به معافیت بیمه نامه ها و مراکز اقامتی و نرخ صفر ماشین آلات که بر اساس قانون حاضر وجود ندارند ، از لایحه حذف شوند.

 

دبیر کل مجمع شهرداران در خاتمه یادآور شد : با توجه به تصویب الحاق و دائمی شدن حکم مربوطه بر اصلاح نسبت جمعیتی شهرها و روستاهای تهران در نظام توزیع عوارض کالا و خدمات در جلسه کمیسیون ، پیشنهاد شده است این  متن که " این عوارض در استان تهران به نسبت هشتاد و هشت درصد (88 %) نقاط شهری و دوازده درصد (12 %) نقاط روستایی توزیع می شود "به انتهای این بند الحاق شود

  • سه شنبه ٢١ خرداد ١٣٩٨ - ١٤:٣٤
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: