نسخه چاپي 

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با معاونت صنایع‌دستی کشور /استفاده از ظرفیت شهرداری های کلانشهرها برای توسعه صنایع دستی کشور

تفاهم نامه ی همکاری مشترک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور به امضا رسید.

به‌گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ،کمال مرادی دبیر کل این مجمع در خصوص مفاد این تفاهم‌نامه عنوان کرد: «بخشی از این تفاهم‌نامه شامل استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات شهرداری به‌منظور تبلیغ در فضای مجازی و محیطی در حوزه صنایع‌دستی در مراکز و رسانه‌های در اختیار شهرداری، راه‌اندازی فروشگاه‌ها و مراکز فروش صنایع‌دستی در کلان‌شهرها، استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات شهرداری کلان‌شهرها برای تبلیغات نمایشگاه‌ها، هفته‌های فرهنگی و جشنواره‌های مرتبط با صنایع‌دستی کشور، به‌کارگیری المان‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در معماری و طراحی شهری با حفظ اصالت‌های سنتی و توجه به طرح‌های جدید و شناسایی هنر بومی، اختصاص فضا برای برگزاری جمعه‌بازار، پنجشنبه‌بازار و... است.»

مرادی برگزاری بازارچه‌های موقت فروش در مناسبت‌ها و فصول مختلف، نام‌گذاری خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، معابر و... شهرها و روستاهای هدف با نام پیشه‌ها، حرف، رشته‌ها، نام‌آوران، هنرمندان و چهره‌های ماندگار صنایع‌دستی کشور را از دیگر مفاد تفاهم‌نامه اعلام کرد. 

وی در ادامه افزود: «فراهم کردن زمینه‌های لازم به‌منظور ایجاد، برگزاری، تبلیغ و ترویج نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای، بازارچه‌ها، باجه‌ها و مراکز فروش صنایع‌دستی در مجاورت مکان‌های تاریخی، مذهبی، گردشگری و قابلیت‌دار به همراه معرفی آثار به عموم مردم به‌ویژه به گردشگران داخلی و خارجی، استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های مجمع برای راه‌اندازی مجتمع‌های آموزشی و راه‌اندازی فروشگاه‌ها و مراکز صنایع‌دستی در کلان‌شهرها و به‌کارگیری المان‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در معماری و طراحی شهری با حفظ اصالت‌های سنتی و توجه به طرح‌های جدید و شناسایی هنر بومی مفاد این تفاهم‌نامه است.»

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 18 کلانشهر عضو این مجمع هستند  که تمامی آنها تجربه‌ها و ظرفیت‌های خوبی در خصوص کارآفرینی و توانمندسازی حوزه صنایع‌دستی در تولید، فروش و حمایت از این صنایع دارند افزود: «در حال حاضر باید در بخش عرضه ی محصولات به تبادل تجربیات بپردازیم، با توجه به تجربه‌ای که معاونت صنایع‌دستی کشور دارد، می‌توانیم در این زمینه از نظرات یکدیگر بهره ببریم، همچنین این معاونت می‌تواند از ظرفیت‌های شهرداری‌ها استفاده کند.»

مرادی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع صادرات و حمایت از کالای ایرانی در وضعیت اقتصاد کنونی کشور خاطر نشان کرد: نگاه ما به توسعه بازار کار در خارج از کشور است که با توجه به ظرفیت خواهرخواندگی شهرها ، می‌توانیم در این زمینه هم‌پوشانی ایجاد کنیم.

او گفت: «همه مناطق شهرداری تهران در زمینه ی  توسعه بازار کار برای صنایع‌دستی فعال هستند، در این حوزه ما نیز به فراخور وظیفه‌ای که داریم درگیر موضوع هستیم. بنا گذاشتیم تا گروه‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها نیز در این زمینه ورود پیدا کنند و جلسات مشترکی برای توسعه این روند داشته باشند که خوشبختانه در تفاهم‌نامه پیش‌بینی‌شده است.»

معاون صنایع دستی کشور پیشنهاد داد : راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای صنایع دستی در کشور

محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور نیز در این نشست همکاری گفت: این تفاهم نامه در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه کشور و تحقق اهداف حمایتی، آموزشی، ترویجی و بازرگانی صنایع‌دستی، ایجاد اشتغال پایدار، اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی هدفمند منعقد شد.

محمودیان در ادامه اظهار داشت : «با توجه به اینکه در حال حاضر 11 شهر و سه روستای جهانی صنایع‌دستی در کشور داریم و فضاهای شهری نیز برای ما اهمیت دارد، امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند نقطه آغازی برای جهت‌دهی همکاری‌های ما به نفع صنعتگران در تهران، کلان‌شهرها و شهرهای جهانی باشد.»

او افزود: «این تفاهم‌نامه موجب هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها می‌شود، اعتقاد داریم به‌اندازه کافی فرصت‌ها را از دست دادیم باید به فعالیت‌هایمان سرعت دهیم. نگاه هم‌افزایی به شهرداری داریم، امیدواریم در طول راه، سایر دستگاه‌ها به ما در این زمینه کمک کنند و بتوانیم از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده کنیم.»

محمودیان تصریح کرد: «در بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی فاخر کشورمان بدون رقیب هستیم این مزیت صنایع‌دستی بوده و ما نگاه ملی به این هنر داریم.»

وی در ادامه گفت:‌ "از نبود فروشگاه‌های زنجیره‌ای صنایع‌دستی زجر می‌کشیم باید در 31 استان، این فروشگاه‌ها راه‌اندازی شود. قرار است با تمام فروشگاه‌ها نشست برگزار کنیم تا در جایگاه صنایع‌دستی بازنگری شود.»

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: «معتقدیم چون هم‌وطنان ما صنایع‌دستی را نمی‌بینند، نمی‌خرند. بحث کیوسک‌های صنایع‌دستی را در دستور کار قرار داریم، هرکدام از مناطق شهری ما باید مکان دائمی برای فروش صنایع‌دستی داشته باشند تا محصولات صنایع‌دستی در دسترس هم‌وطنان ما باشد به امید خدا با امضای این تفاهم‌نامه این موضوع اجرایی می‌شود.»

برای رسیدن به توسعه پایدار باید به حوزه صنایع‌دستی توجه کرد

محمد عیدی معاون شهردار اصفهان و رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران گفت: «امضای این تفاهم‌نامه بسترساز یک کنش تعاملی و هم‌افزایی برای توسعه کالاهای هویتی است که مزیتی مطلق برای کشور در حوزه اقتصاد فرهنگ محسوب می‌شود. امیدواریم با شکل‌گیری کارگروه مشترک اقتصاد فرهنگ در سه سطح درون استانی، ملی و خواهرخواندگی بتوانیم اهداف تفاهم‌نامه را نهادسازی کنیم، به امید خدا این سیاست‌گذاری‌ها موجب اجرایی شدن اهداف ما می‌شود.»

او افزود:‌ "برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز داریم تا بر روی شاخص‌های بومی با توجه به رتبه‌ای که ما در جهان به لحاظ دارا بودن صنایع خلاق به‌ویژه صنایع‌دستی داریم، تأکید شود. برای تحقق فرآیند توسعه پایدار باید اهتمام ما بر روی صنایع‌دستی باشد تا بتوانیم بازارها و سلایق جهان را متناسب با جهان ایرانی که در صنایع‌دستی نهفته است وفق بدهیم و بازارهای جدیدی را پیدا کنیم.»

عیدی تصریح کرد: «هرچند صنایع‌دستی به‌واسطه نوع باور و معرفتی که به وجود می‌آورد، حاصل اندیشه و جهان ایرانی است و ازلحاظ فرهنگی اهمیت دارد اما باید ازنظر درآمدهای پایدار برای رسیدن به توسعه پایدار که به‌عنوان نقطه مطلوب برای کشور تلقی می‌شود توجه شود.»

او گفت:‌ "امیدواریم با کانون‌های میان فرهنگی که در کشور تشکیل‌شده است بتوانیم بستر ارتباطی بیشتری را برای تبادل تجربیات کلان‌شهرها در حوزه صنایع‌دستی در سال جهش تولید فراهم کنیم.»

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار اصفهان افزود: «اقتصاد فرهنگ درواقع یک‌ترم بسیار قدرتمندی است و با شاخص‌های اخلاق حیاتی نیز همخوانی دارد، جهان نیز فعالیت‌های خود را بر این مبنا انجام می‌دهد. به جز اینکه کالای هویتی خود را صادر می‌کنیم، سلایق دنیا را متناسب با جهان ایرانی می‌سازیم و می‌توانیم از این بازار هم بهره ببریم.»

او بیان کرد: «راهکار حضور در بازارهای بین‌الملل این است که بتوانیم شاخص‌های بومی خود را به جهانی شدن تبدیل کنیم برای تحقق آن باید چهار بازار محله‌ای‌محله‌ای، محله‌ای‌منطقه‌ای، محله‌ای‌ملی و محله‌ای‌جهانی تشکیل دهیم. همچنین بازار اولیه باید به بازار ثانویه متصل شود.»

وی افزود: «اگر بتوانیم کلان‌شهرهای کشور را با توجه به ظرفیت خواهرخواندگی که دارند، تبدیل به کانون‌های میان فرهنگی کنیم، به‌راحتی می‌توانیم این چهار بازار را با کمک معاونت صنایع‌دستی پیاده‌سازی و راه‌اندازی کرده و مزیت آن را برای کشورمان به‌ارمغان بیاوریم.»

  • سه شنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٩ - ١٠:٤٩
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: